Klimatyzacja samochodowa to niezwykle przydatna część, której obecność pozwala na podróżowanie w sposób wygodny i komfortowy. Niestety, nie zawsze klimatyzacja działa sprawnie. Podobnie jak wszystkie inne układy w pojeździe, może w pewnej chwili ulec nadmiernej eksploatacji i usterce.
Najczęstsza usterka samochodowej klimatyzacji
W przypadku klimatyzacji najbardziej popularną usterką, z jaką możemy się spotkać, jest nieszczelność. Z pozoru wydawałoby się, że jest to całkiem błahe uszkodzenie, które nie będzie pociągało za sobą poważnych skutków. Nieszczelność klimatyzacji prowadzi jednak do całego szeregu kolejnych problemów.
Przede wszystkim nieszczelność klimatyzacji sprawia, że nie działa ona w sposób efektywny. Z tego powodu uzyskiwana z jej pomocą temperatura może nie osiągać docelowego poziomu lub zajmuje to więcej czasu i wymaga większej energii. Dodatkowo, taka sama nieszczelność jest miejscem, w którym do wnętrza układu mogą dostać się zanieczyszczenia, które sprawiają, że nie pracuje prawidłowo i nie jest zdrowa.
Kolejnego rodzaju problemem jest wyciek czynnika chłodniczego z klimatyzacji. Wszystkie współczesne samochody posiadają wewnątrz klimatyzacji specjalny płyn, którym może być HFC lub HCFC. To on odpowiada za obniżanie temperatury powietrza. W przypadku nieszczelnej klimatyzacji będzie jednak wyciekał, a jego zmniejszająca się ilość nie tylko wpłynie na pogorszenie wydajności pracy. Może także spowodować, że sam układ ulegnie poważniejszej awarii z powodu niewłaściwego poziomu czynnika chłodzącego.
Zlokalizuj nieszczelność!
Właśnie ze względu na ten ogromny szereg problemów, jakie może być wynikiem nieszczelności układu klimatyzacji, konieczne jest jego regularne sprawdzanie. Dozór techniczny nad klimatyzacją pozwoli na wczesne wykrywanie ewentualnych nieszczelności i szybką naprawę, która ochroni przed negatywnymi efektami.
W wielu przypadkach nieszczelność można z łatwością wykryć za pomocą uważnego oglądania układu. Jeśli następuje większy wyciek czynnika chłodzącego, on również może być zauważalny i wskazywać, co dzieje się w danym miejscu z klimatyzacją. Jednak nie zawsze jest to takie proste – w wielu sytuacjach po prostu nie można wypatrzyć gołym okiem żadnego problemu.
Specjalne czynniki barwiące
Gdy nie ma możliwości łatwego rozpoznania miejsca wycieku gołym okiem, pojawia się konieczność wykrycia go w inny sposób. Zazwyczaj służą do tego specjalne barwniki UV, dostępne pod adresem https://climapartner.pl/. Mają one charakterystyczny, często intensywnie żółty lub czerwony kolor, który pojawia się po włączeniu lampy UV.
Barwnik należy podać do wnętrza klimatyzacji, gdzie przechodzi on przez cały obieg podobnie jak zwykły czynnik chłodniczy. Kiedy pojawia się nieszczelność, barwnik przechodzi przez szczelinę i zostawia na niej ślad, który następnie jest wyraźnie widoczny pod wpływem światła UV. W ten sposób wykrywanie nawet najdrobniejszych uszkodzeń jest znacznie łatwiejsze.