Szczęść Boże,
Czas wielkopostny biegnie już „pełną parą”, taki zresztą – jak zauważyliście – jest Temat numeru. Ale nim przejdę do dzisiejszych treści, chciałbym naszym Czytelnikom coś zaproponować. Lubię zbierać to, co dobre i udane, mam już z poprzednich lat sporo ciekawych i wartościowych uwag i pomysłów związanych z wielkopostnymi rekolekcjami. Wiem, że gdzieniegdzie rekolekcje rozpoczynają się w Środę Popielcową, a w niektórych szkołach w Wielkim Tygodniu; wiem, że czasem zajęcia odbywają się w szkole, a czasem w kościele parafialnym; wiem, że w niektórych miejscach rekolekcje prowadzi jeden ksiądz, a w innych zespół przygotowanych ludzi. To wszystko wiem z Waszych listów. Mam zatem prośbę o dalszą korespondencję. Zbieram w tym zakresie wszystko: i ciekawe pomysły, i wartościowe treści, jakie usłyszeliście. Zbieram w osobnej teczce (też w specjalnym pliku na komputerze) sposoby prowadzenia spotkań i tytuły filmów, jakie oglądaliście podczas rekolekcji. Czekam na dalsze sygnały i obiecuję, że to opublikujemy. Może dzięki tym zbiorom ci, którzy sami nie mają ciekawych pomysłów, też będą dysponowali wartościową bazą (piszcie na adres: x.zbigniew@wp.pl).
A co w numerze, który trzymacie w dłoni?
Mamy już pierwszą propozycję na myśli związane z Drogą krzyżową, tym razem prosto z zakonu kontemplacyjnego (s. 7), mamy ciekawe informacje na temat Postu Daniela i propozycji Świętej Hildegardy (strony odpowiednio 16–17 i 13), jest w numerze garść ciekawostek na temat dawnych sposobów poszczenia (s. 18) i jest artykuł o nowym sposobie patrzenia na post, jałmużnę i modlitwę (s. 8–10). Znajdziecie w numerze odpowiedzi na Wasze pytania (duszpasterz odpowiada na stronie 4, a Magda na 25). Jak zawsze też coś praktycznego: pomysły ciekawych postanowień na ten czas (s. 11) i prawdziwa historia o przemianie życia (s. 24). Jak zawsze dla miłośników historii: garść informacji o Armii Krajowej (strony 27–28) i fascynująca opowieść o człowieku, który był profesorem politechniki nie skończywszy studiów (str. 29) – do takiego sposobu życia nie zachęcamy, ale co talent to talent.
Jak zawsze na koniec proponuje garść pytań, które pomogą sprawdzić, czy uważnie czytaliście… Oczywiście do tych pytań wróćcie po zakończonej lekturze numeru. Czy już umiałabyś/umiałbyś wytłumaczyć np. młodszemu rodzeństwu, jaki jest sens Wielkiego Postu? Czy wiesz, co Jan Paweł II określił jako „wyboistą drogę do świętości”? Czy wiesz, kim był Leopold Okulicki, a kim Jan Czochralski? Czy umiesz teraz odpowiedzieć na pytanie, co to jest pakiet genderowy i na czym polega jego niebezpieczeństwo? Jeśli tak, to gratuluję umiejętności uważnego czytania!
ks. Zbigniew Kapłański
i na czym polega jego niebezpieczeństwo? Jeśli tak, to gratuluję umiejętności uważnego czytania!