Dieta ketogenna
Fot. Pexels.com

Dieta ketogeniczna jest jednym z najbardziej restrykcyjnych sposobów na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jest to sposób odżywiania, który polega na spożywaniu produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych. Istotą kuracji jest wysoki poziom tłuszczu, jaki dostarcza się do organizmu wraz z pożywieniem. Dieta ketogeniczna z uwagi na styl odżywiania powinna być prowadzona ostrożnie i przed jej rozpoczęciem warto skonsultować się z lekarzem w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań. Jak ją stosować, aby nie zaszkodziła organizmowi? Przedstawiamy aspekty, na które należy zwrócić szczególną uwagę.

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to dieta, która polega na znacznym zmniejszeniu dostarczania do organizmu węglowodanów, a zwiększeniu tłuszczów. Taki układ proporcji poszczególnych wartości odżywczych pozwala wejść w stan ketozy, dzięki czemu możliwe jest pozyskiwanie energii z nagromadzonego tłuszczu w tkankach. Zwana jest także dietą niskowęglowodanową. Ograniczenie ilości spożywania węglowodanów ma na celu pozbawienie źródła siły, co umożliwia bardziej skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej. Głównym celem stosowania tego alternatywnego względem pozostałych modelu odżywiania jest skuteczna redukcja zbędnych kilogramów tłuszczu zalegającego w komórkach organizmu. Oprócz tego dieta ketogeniczna ma działanie terapeutyczne i jest pomocna w walce z chorobą cukrzycową czy padaczką lekooporną.

Dieta ketogenna
Fot. Pexels.com

Jakie proporcje dobrać?

Dieta ketogeniczna sposób jedzenia, w którym dominują tłuszcze. To właśnie z nich ma być pozyskiwana energia, która podczas wysiłku tlenowego pozwala na spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Żeby model odżywiania z czasem przynosił pożądane efekty, należy odpowiednio dobrać proporcje poszczególnych składników. Zatem stosunek węglowodanów, tłuszczów i białka musi odpowiadać celom, jakie dzięki stanowi ketozy chce się uzyskać. W diecie ketogenicznej przyjmuje się następujące proporcje:

  • Węglowodany – 5%
  • Białko – 15-20%
  • Tłuszcze – 75-80%

Efekty diety ketogenicznej

Mimo wręcz katorżniczego charakteru dieta ketogeniczna daje niesamowite efekty, w tym terapeutyczne. Oprócz skutecznej redukcji tkanki tłuszczowej ma również działanie neuroprotekcyjne, dzięki czemu zapobiega powstawaniu i rozwojowi chorobom Alzheimera czy Parkinsona, a w stadium chorobowym pomaga łagodzić ich objawy. Badania pokazują, że dieta ketogeniczna ma także właściwości przeciwnowotworowe, a więc mogą działać profilaktycznie i hamować rozwój chorób nowotworowych. Dzieje się tak, ponieważ komórki rakowe muszą mieć stały dostęp do glukozy, a dzięki temu modelowi odżywiania dostarczanie jej do organizmu jest znacznie zredukowane. Co więcej, dzięki regulacji poziomu insuliny we krwi, dieta ketogeniczna sprawdza się również z dużym powodzeniem w terapii cukrzycy, a także insulinooporności.

Dieta ketogenna
Fot. Pexels.com

Jak stosować dietę ketogeniczną?

Jak już wiemy, dieta ketogeniczna polega na znacznej redukcji podaży węglowodanów do organizmu. Należy je zmniejszyć maksymalnie do 50 g. dziennie. Najlepiej podawać je w postaci warzyw, a te z kolei dostarczają niezbędnych minerałów i witamin. Ważne jest, aby implikowane produkty były jak najbardziej zróżnicowane. Niekonieczne dobrym pomysłem jest bazowanie jedynie na tłuszczach pochodzenia zwierzęcego. W ten sposób ograniczamy różnorodność wartości odżywczych, a przy niskim poziomie węglowodanów, może to wywołać niepożądane skutki. Najbardziej eksploatowany w diecie składnik znaleźć można nie tylko w mięsie czy rybach, ale również oleju lnianym, awokado, orzechach oraz innych tłuszczach pochodzenia roślinnego. Zaleca się ograniczyć także tłuszcz w postaci słodyczy, gdyż jest on niezdrowy i nie sprzyja uzyskaniu stanu ketozy. Podczas trwania diety ketogenicznej ważna jest obserwacja reakcji organizmu. Warto przed jej rozpoczęciem udać się do lekarza i zrobić wszelkie badania wykluczające przeciwskazania do jej stosowania.

Podsumowanie

Dieta ketogeniczna jest to wysokotłuszczowy model odżywiania, który pomaga w skutecznej redukcji tkanki tłuszczowej oraz zapobiega powstawaniu niektórych chorób. Polega ona na ograniczeniu podaży węglowodanów, przy jednoczesnym zwiększeniu dostarczania do organizmu tłuszczów pochodzenia zarówno zwierzęcego, jak i roślinnego. Z uwagi na restrykcyjny charakter, dieta ketogeniczna wymaga konsultacji lekarskiej w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here